ABD ve İran heyetleri, İsviçre’nin Burgenstock kasabasında 18 saat süren müzakerelerini tamamladı. İleri teknik görüşmeler için komite kurulacak.
ABD ve İran heyetleri, İsviçre’nin Burgenstock kasabasında arabulucular Pakistan ve Katar eşliğinde yaklaşık 18 saat süren ilk tur müzakerelerini tamamladı. “Luzern Gölü Zirvesi” olarak adlandırılan görüşmelerde, “cesaret verici ilerlemeler” kaydedildiği ve tarafların ileri teknik görüşmeler için bir mekanizma ile Üst Düzey Komite kurulması konusunda mutabakata vardığı açıklandı.
Tarafların arabuluculuk sürecine siyasi gözetim sağlayacak bir Üst Düzey Komite kurulması konusunda mutabık kaldığı belirtildi. Açıklamaya göre, başmüzakereciler düzenli olarak bu komiteye rapor sunacak. Komite, nükleer meselesi, yaptırımlar ve Mutabakat Zaptı’nın etkin uygulanmasını sağlamak amacıyla oluşturulan izleme ve anlaşmazlık çözüm grubunun yanı sıra diğer konulara odaklanan çalışma gruplarına başkanlık edecek.
Üst Düzey Komite, 60 gün içinde nihai bir anlaşmaya varılmasına yönelik bir yol haritası üzerinde uzlaşarak daha kapsamlı teknik görüşmelerin temelini attı. Bu süreç, bölgedeki kritik konuların çözümüne yönelik önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.
Görüşmelerde, ticari gemilerin Hürmüz Boğazı’ndan güvenli bir şekilde geçişini sağlamak amacıyla bir iletişim hattı oluşturuldu. Bu hat, kazaların ve iletişim hatalarının önlenmesi için Mutabakat Zaptı’nın 5. paragrafında belirtilen süre boyunca taraflar arasında işleyecek.
Ayrıca, Lübnan’daki askeri operasyonların sona ermesine yönelik adımlar da ele alındı. Taraflar, Mutabakat Zaptı uyarınca Lübnan’daki askeri operasyonların sonlandırılması için Lübnan Cumhuriyeti ile arabulucuların kolaylaştırıcılığında bir çatışma önleme mekanizması kurulması konusunda anlaştı.
Müzakerelerin hafta boyunca Burgenstock kasabasında devam edeceği bildirildi. Arabulucu taraflar, nihai bir anlaşmaya varılması hedefiyle yapıcı atmosferi sürdürmek için çaba göstereceklerini belirtti. Katar ve Pakistan, diplomasiye ve çatışmanın barışçıl çözümüne olan bağlılıklarından ötürü ABD ve İran’a takdirlerini sundu.
Görüşmeler sırasında ABD Başkanı Donald Trump’ın tehdit içerikli açıklamaları gündeme geldi. İran Meclis ve Müzakere Heyeti Başkanı Muhammed Bakır Galibaf, bu tehditleri ciddiye almadıklarını belirtti. Galibaf, “Tehditleri bir sonuca ulaşsaydı bugünkü çaresizliğe düşmeyeceklerini hiç düşünmüyorlar mı?” ifadelerini kullandı.
Reklam & İşbirliği: [email protected]